Historien bag Brandtex’ Urfugl

I den danske natur betragtes urhøns som uddøde, men mindst et enkelt eksemplar lever dog fortsat i bedste velgående: Placeret ud mod Brandlundvej med blikket vendt mod syd tager denne udgaves udvalgte kunstværk mod, som den har gjort, siden den blev placeret på sin kam- pesten i 1993. Den er støbt i bronze efter forlæg af Leif Ragn-Jensen, der udover at være en anerkendt maler, igennemårtier blev betragtet som landets førende inden for sit primære felt, naturillustrationer. Som 26- årig forlod han i 1937 fødeøen Sjælland for at slå sig ned i Jylland, hvorefter der for alvor komgang i karrieren. Sit største publikumnåede han som illustrator af en ugentlig tilbagevendende rubrik om naturstof på bagsiden af Søndags-Jyllandsposten op gennem 1950-erne, men nærmest utallige er de bøger og publikationer, der har båret hans streg.
Udover at gengive størsteparten af den danske fauna i tegning var Leif Ragn-Jensen inkarneret jæger, og hans motiver har derfor meget naturligt smykket flere jagtstel fra Bing & Grøndahl, som også flere gange har benyttet kunstnerens dyremotiver tilMorsdagsplatter.
Blichermuseet i Thorning og samlingen på Herningsholm er et par af de steder, hvor man finder hans malerier, og også det nyåbnede Jagt-og Skovbrugsmuseum i Hørsholm har et af hans arbejder udstillet. Motivet her er såmænd – urfugle!
Som et lille kuriosum kan det nævnes, at Bodil Petersen fortsat er i besiddelse af de forme, der i sin tid blev benyttet ved støbningen af skulpturen.


BRANDTEX NYT, 1990’erne af Michael Lund, Budgetafdelingen.
Foto: Jens-Christian Kjær, 2007.